Monday, January 25, 2010

Pembalasan tukang sihir?

Malam semalam saya menerima sms daripada sahabat saya yang mengatakan badannya rasa sangat lemah, sakit kepala dan panas. Adakalanya ketika sahabat ni baca surah Yasin ke ape ke dia ada terdengar bunyi kucing bergaduh. Bila stop baca kejap bunyi pun hilang. Pastu bila sambung baca Yasin balik bunyi kucing gaduh pun ada balik. Saya tanya dia samada dia dah buat teknik bakar batu bata kepada tukang sihir yang disyaki melakukan sihir ke atas sahabat karib dia. Katanya dia dah buat sekali beberapa hari yang lalu. Jadi saya mengesyaki sahabat saya ni telah di "fire" balik oleh tukang sihir. Nampak gayanya tukang sihir tu memang nak pulang balik apa yang sahabat saya dah buat padanya.
Sebenarnya sebelum ni sahabat saya ni pernah mendapat cadangan daripada seorang perawat Islam supaya melakukan teknik bakar batu bata kepada tukang sihir tersebut selepas perawat tersebut mengesyaki rakan kepada sahabat saya ni terkena sihir. Saya amat kagum dengan semangat sahabat saya ni yang sungguh bersemangat untuk meneruskan buat bakar batu bata bagi membantu rakannya. Apa-apa pun benteng diri kena buat supaya revenge tu tak sampai balik kepada kita. Apa2 pun InsyaAllah, semoga Allah bersama dengannya.

Kaedah benteng diri dengan zikir

Terdapat pelbagai zikir yang boleh diamalkan sebagai benteng diri daripada gangguan makhluk halus. Di bawah ini adalah salah satu daripada zikir yang mudah untuk diamalkan. Caranya ialah dengan melakukan zikir sebanyak 100 kali setiap selepas subuh atau pada waktu pagi disamping berdoa kepada Allah SWT memohon perlindungan. InsyaAllah dengan izin Allah pengamal zikir ini terhindar dari gangguan makhluk halus sepanjang hari.

"LA 'ILA HAILLALLAHU WAHDAHU LA SYARIKALAH, LAHU MULKUWALAHUL HAMDUWAHUWA 'ALA KULLISYAI IN QODIR'.

Thursday, January 21, 2010

Kaedah Membenteng Diri


Kaedah membenteng diri dari segala bentuk kejahatan samada dari manusia atau jin ni boleh dibuat pada bila-bila masa je tak kira la lepas solat subuh atau semasa dalam perjalanan ke tempat kerja atau kelas. Kalau nak buat sebelum tidur pun boleh jugak. Seorang sahabat pernah bagitau benteng ni boleh bertahan selama 1 minggu bergantung pada jenis serangan. Tapi eloklah kalau dibuat tiap-tiap hari. Caranya mudah je cuma baca yang dibawah ini ikut susunan:


1). Niat kepada Allah S.W.T memohon supaya dijauhkan dari segala bentuk kejahatan.
2). Al-Fatihah - 1 kali
3). Ayat Kursi - 1 kali
4). Al- Falaq - 7 kali
5) An- Nas - 7 kali
6). Al-Ikhlas - 7 kali





Wednesday, January 20, 2010

Pukau - Amalan Sihir

AMINAH (bukan nama sebenar) ketika pulang ke pejabat selepas membeli makanan di gerai berdekatan telah ditegur oleh seorang wanita, bertanyakan waktu sambil tangannya menyentuh bahu Aminah. Selang beberapa minit, Aminah dalam keadaan terpinga-pinga menyedari barang kemas, wang tunai serta makanan yang baru dibeli tadi hilang bersama-sama wanita itu. Akui Aminah, dia tidak dapat berbuat apa-apa dan hanya mampu menyerahkan semua barangan berharga itu atas permintaan wanita tersebut.
Lina (bukan nama sebenar) sudah lebih tiga tahun bekerja sebagai juruwang di sebuah pusat membeli-belah. Petang itu, dia didatangi seorang lelaki yang mahu menukar wang kertas berjumlah RM50. Tanpa ragu-ragu, Lina mengambil wang tersebut dan terus membuka mesin wang. Apabila beliau sedar, kesemua wang yang terdapat di dalam mesin tersebut sudah kosong dan dia sendiri tidak perasan mengeluarkannya.

Mak Timah (bukan nama sebenar) terjaga daripada tidur lalu mendapati pintu belakang rumahnya terbuka besar tanpa berfikir panjang, beliau menutupnya dengan anggapan suami atau anak-anaknya terlupa menutupnya malam tadi. Tiba-tiba Mak Timah perasan banyak kelengkapan rumah seperti, radio, kamera, tas tangan dan komputer riba milik anaknya hilang. Apabila diselidik, sah rumahnya dimasuki pencuri malah yang lebih menggemparkan pencuri tersebut menggunakan ilmu pukau.

Kisah-kisah di atas adalah antara kejadian yang berkait rapat dengan amalan pukau yang semakin menjadi-jadi di dalam masyarakat Melayu hari ini.Hakikatnya, kecanggihan sains dan teknologi masa kini sedikitpun tidak melunturkan minat segelintir pihak yang mahu senang dalam masa singkat, iaitu menggunakan ilmu pukau. Pekerjaan yang tidak bermaruah ini jelas diharamkan oleh agama Islam, pun begitu ia langsung tidak dipedulikan.
Ruangan Agama berpeluang mewawancara, Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri, Pengerusi Maahad Tahfiz Anak yatim Darul Fuqaha, yang juga tutor di Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.Beliau yang berpengalaman luas sebagai pengamal perubatan Islam serta pernah berguru dengan tokoh-tokoh agama, sama ada dari luar dan dalam negara akan mengupas tajuk berkaitan pukau agar masyarakat dapat melihatnya dari sudut pandangan Islam, sekali gus menyedarkan sejauhmana kesesatan amalan tersebut.
Soalan: Boleh Ustaz jelaskan lebih terperinci tentang amalan pukau?
Jawapan: Pukau atau dalam bahasa Arabnya, as-sihru atau sihir, bermaksud sesuatu benda yang mampu memukau orang. Dalam al-Quran disebut `saharu a' yunan nas', bermaksud mereka mensihir pandangan mata manusia. Sebab itulah, pukau yang menjadi amalan masyarakat Melayu, adalah salah satu bentuk sihir.
Ia berlaku dalam pelbagai cara dan bentuk, bergantung pada amalan seseorang pelaku itu, seperti sentuhan, asap rokok dan banyak lagi. Contohnya, seseorang membaca mentera-mentera tertentu kemudian ditiupkan ke muka orang di hadapannya. Orang yang terkena tiupan itu akan terpukau hingga berada di bawah sedar atau seolah-olah berada di dalam bentuk khayalan ataupun separuh sedar, iaitu antara sedar dengan tidak sedar.Ia menggunakan perantara, iaitu jin. Sama ada orang yang mengamalkan itu sedar ataupun tidak, hakikatnya ia sudah terikat dengan jin menerusi mentera-mentera yang dibaca.Maka mentera-mentera ini akan `menjadi' selepas ditiup ayat tertentu atau disentuh kepada seseorang. Ia akan menyebabkan seseorang itu berada dalam keadaan separuh sedar dan mengikut segala kehendaknya. Malah kerosakan yang dibawa oleh si tukang pukau ini ada ketikanya sehingga di luar batas kemanusiaan.
Seorang teman saya bercerita pengalamannya berada di sebuah negeri yang terletak di bahagian Malaysia Timur, beliau sanggup memberikan sejumlah wang hanya kerana rasa kasihan, pada hal yang sebenarnya inilah pukau. Begitu juga seorang pemandu teksi yang telah dipukau sehingga menyerahkan keseluruhan hasil pendapatannya pada hari itu kepada si pemukau tersebut. Ia sama juga dengan sekeluarga di dalam rumah dipukau semasa tidur sehingga licin barangan rumahnya dibawa lari.
Soalan: Atas alasan apakah pukau boleh dikategorikan sebagai sihir dan dibuktikan melalui ayat-ayat al-Quran atau hadis, sekiranya ada?
Jawapan: Ayat paling jelas berkaitan sihir ialah di dalam surah al-Baqarah ayat 102 bermaksud: Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahawa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Suaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya syaitan-syaitan itulah yang kafir (mengerjakan sihir). Mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat di Negeri Babil iaitu Harut dan Marut, sedang kedua-duanya tidak mengajar (sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan: Sesungguhnya kami hanya cubaan (bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir.
Maka mereka mempelajari daripada kedua-dua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya. Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudarat dengan sihirnya kepada seorangpun kecuali dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang memberi mudarat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahawa sesiapa yang menukarnya (kitab Allah) de-ngan sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat, dan amat jahatlah perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir, kalau mereka mengetahui.''
Ayat di atas terang-terangan menjelaskan kepada kita bahawa sihir sebagai satu perbuatan kufur yang diharamkan oleh Allah s.w.t. menerusi dua kisah malaikat di atas.Ayat yang mulia ini juga menunjukkan bahawa mereka yang mempelajari ilmu sihir, sesungguhnya mereka mempelajari hal-hal yang hanya mendatangkan mudarat bagi diri mereka sendiri, dan tidak pula mendatangkan sesuatu kebaikan di sisi Allah s.w.t.. Malah ini merupakan ancaman berat yang menunjukkan betapa besar kerugian yang diderita oleh mereka di dunia ini dan di akhirat kelak.
Mereka sesungguhnya telah memperjualbelikan diri mereka de-ngan harga yang sangat murah, itulah sebabnya Allah berfirman : Dan alangkah buruknya per-buatan mereka menjual dirinya dengan sihir itu, seandainya mereka mengetahui. Sihir ialah perkara luar biasa yang Allah berikan kepada orang-rang Islam yang derhaka (‘asi ) yang tidak memahami akidah, syariat dan ubudiah serta tidak beramal dengannya dan orang-orang yang fasiq. Umumnya, golongan orang Islam yang mendapat perkara luar biasa melalui kaedah ini, selalunya sentiasa bergelumang dengan kejahatan dalam semua hal.
Kebiasaannya sihir ini menggunakan tiupan, malah hal ini disebutkan dalam surah al-Falaq ayat 4 bermaksud: Dan daripada kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada simpulan-simpulan.Jadi, sihir ini bergantung kepada ilmu si pelaku itu. Ada sihir menggunakan tiupan, hembusan dari jauh, sentuhan dan dengan asap rokok. Sebab asas pada sihir atau pukau ini ialah menggunakan perantaraan jin.Sihir apapun, ia mesti menggunakan perantaraan jin. Ini kerana manusia biasa tidak mampu membuat perkara yang pelik-pelik seperti ahli silap mata terkemuka Barat. Perkara atau benda yang pelik ini disebut benda yang luar biasa. Kalau berlaku di kalangan nabi disebut mukjizat, kalau berlaku kepada manusia atau orang yang soleh dan warak, ia dipanggil karamah dan kalau berlaku kepada orang biasa, ia dipanggil maunah. Manakala kalau berlaku kepada seseorang dengan sebab dia belajar atau menuntut dengan perantaraan jin, maka ia disebut sihir.
Jadi, konsep utama sihir ialah menggunakan jin dan orang yang hendak mengadakan ikatan dengan jin ini, mestilah menyebut perkataan-perkataan tertentu yang kebiasaannya menjadikan atau membawa dirinya kepada kekufuran dan syirik kepada Allah s.w.t. Contoh kalimat sihir: Hei tikar kajang, kajang bersirat, sirat batang sanuri ruh kirat-kirat bersama-sama roh dan semangat....(sehingga habis) dan kemudian ditiupkan. Ayat-ayat ini pelik, sukar difahami dan mengelirukan.
Kebiasaannya ada jin di sebaliknya atau mereka mendapatkan pertolongan jin. Kebanyakan orang Melayu, tidak tahu dan tidak sedar bahawa ada di antara amalan yang diambil atau diturunkan oleh seseorang itu, sebenarnya menyeru atau meminta bantuan jin. Jadi secara tidak langsung, ia telah diturunkan dari satu generasi ke satu generasi lain. Sedangkan sebenarnya, melalui bacaannya itu tadi, menyebabkan jin terikat dengan dirinya. Keterikatan inilah yang membawa kepada syirik.
Di antara kemudaratan yang berpunca daripada sihir: Pertama, Sihir menggunakan jin dan secara langsung ia merosakkan akidah seseorang itu dan jelas tidak membawa manfaat kepada diri pengamal itu sendiri. Kedua, apabila seseorang menggunakan sihir, selalu tujuannya mendapatkan manfaat untuk diri sendiri dan bukannya untuk orang lain. Ketiga, sihir ini berlaku kerana sifat hasad dengki terhadap kelebihan dan kesenangan orang lain.Oleh kerana itulah dalam surah al-Falaq, Allah s.w.t. memerintahkan manusia memohon pelindungan Allah daripada segala bentuk kejahatan. Firman Allah bermaksud: Katakanlah : Aku berlindung kepada Tuhan yang menguasai subuh, daripada kejahatan makhluk-Nya. Dan daripada kejahatan malam apabila telah gelap gelita. Dan daripada kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembuskan pada simpulan-simpulan dan daripada kejahatan orang yang dengki apabila ia dengki. (al-Falaq: 1-5)
Manakala dalam surah an-Nas ayat 1-6 bermaksud: Katakanlah: Aku berlindung kepada Tuhan manusia, Raja manusia, Sembahan manusia, daripada kejahatan (bisikan) syaitan yang biasa bersembunyi, yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia daripada jin dan manusia. Ayat ini membuktikan bahawa Allah s.w.t. memerintahkan kita meminta perlindungan Allah s.w.t. daripada jin dan manusia.Melalui surah al-Falaq, Allah s.w.t. menggabungkan dua kejahatan, iaitu orang yang mensihir dan orang yang berhasad dengki. Ia seolah-olah satu isyarat bahawa ada kaitan antara sihir dengan dengki. Contohnya dalam masyarakat Melayu, melihat perniagaan orang lain agak maju sedikit, wujud perasaan dengki dan secara tidak disedari ataupun disedari, orang yang dengki ini sanggup melakukan sihir kepada teman seperniagaan tersebut.
Manakala menurut Sheikh Abdul Wahhab Asy-Sya’rani dalam kitabnya, Yawaqitu Wal Jawahir, bahawa bersahabat dengan jin itu sangat keji. Katanya lagi, ``Barang siapa memilih dan melebihkan persahabatan dengan jin daripada bergaul dengan para ulama, maka orang itu sangat jahil. Ini kerana kebiasaannya, perbuatan dan perkataan jin berlebih-lebihan dan banyak bohongnya seperti kelakuan manusia yang fasik. Maka orang yang berakal akan menghindarkan pergaulan dengan jin, sebagaimana ia mengelakkan diri daripada bergaul dengan manusia yang fasik.''Tambahnya lagi : `` Tidak sekali-kali aku melihat seseorang yang bersahabat dengan jin itu beroleh kebajikan kerana asal kejadian jin itu adalah daripada api, dan api itu sangat banyak geraknya. Dengan gerak yang banyak akan lahirlah perbuatan dan perkataannya yang berlebih-lebihan.
Ringkasnya kita sebagai seorang Islam ditegah daripada bersahabat dengan jin kerana keburukannya lebih banyak jika dibandingkan dengan kebaikan yang akan kita peroleh. Jin akan sentiasa merasuk dan mendorong manusia supaya melakukan kejahatan dan maksiat tanpa kita sedari.
Bagaimana pula caranya kita dapat melindungi diri daripada gangguan jin, terutamanya dengan menggunakan ayat-ayat al-Quran yang tertentu?Allah telah mensyariatkan kepada hamba-hamba-Nya supaya mereka menjauhkan diri daripada kejahatan sihir sebelum terjadi pada diri mereka. Allah juga menjelaskan tentang bagaimana cara pengubatan sihir apabila telah terjadi. Ini merupakan rahmat dan kasih sayang Allah s.w.t..
Sebab itulah, kita perlu mengajar masyarakat amalan yang boleh menjadi benteng atau pendinding kepada diri agar ia dijadikan kebiasaan, sama ada untuk apa tujuan sekalipun, iaitu membaca ayat Kursi sebanyak tujuh kali, surah al-Falaq dan an-Nas (sekurang-kurangnya tujuh kali atau seberapa banyak yang kita mampu).Lebih baik sekiranya selepas kita membaca surah-surah di atas, tiupkan di tangan dan kemudiannya diratakan ke seluruh badan bermula dari kepala, muka hingga kaki. Ini kerana hembusan atau tiupan pada tangan itu tadi, ada aura-auranya dan mudah-mudahan di situlah ada keberkatannya atau `cahaya'nya.Mudah-mudahan dengan pengamalan sebegini, terhindarlah kita daripada niat orang yang hendak melakukan sihir atau pukau kepada kita.
Kelebihan ayat Kursi ini ialah kerana ia termasuk ayat yang paling besar nilainya di dalam al-Quran. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:Barang siapa membaca ayat Kursi pada malam hari, Allah sentiasa menjaganya dan syaitan tidak mendekatinya sampai Subuh.Ayat Kursi terdapat dalam Surah al-Baqarah ayat 255 bermaksud: Allah tidak ada Tuhan melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus-menerus mengurus (makhluk-Nya), tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa daripada ilmu Allah melainkan yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi, dan Allah tidak merasa berat memelihara kedua-duanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.
Malah Surah al-Falaq dan an-Nas adalah dua surah yang disuruh oleh dua malaikat supaya Rasulullah s.a.w. membacanya sewaktu baginda terkena sihir. Ia merupakan sebab diturunkannya kepada Baginda.Adakah amalan sihir ini hanya berlaku di alam Melayu atau ia perbuatan yang berlaku pada semua bangsa?Sihir berlaku di dalam semua masyarakat dan ia tidak terbatas kepada alam Melayu. Cuma bentuk dan pengamalan sihir ini berbeza-beza mengikut sesuatu bangsa dan negara. Contohnya, orang Melayu popular dengan santau, pukau tetapi bagi masyarakat di Afrika, mereka percaya kepada sihir yang dipanggil voodoo. Begitu juga dengan bangsa Cina, India, Arab, Jepun dan lain-lain.
Soalan: Boleh Ustaz ceritakan serba sedikit tentang sejarah bermulanya sihir di dalam Islam?
Jawapan: Sihir adalah satu jenis ilmu yang sudah lama berlaku. Merujuk ayat-ayat al-Quran didapati bahawa sejarah pertama sihir adalah yang diajar oleh syaitan. Di dalam surah al-Baqarah ayat 102 menceritakan tentang kerajaan Nabi Allah Sulaiman yang Allah berikan mukjizat kepadanya boleh menguasai alam jin.
Selepas kewafatan Nabi Sulaiman, syaitan yang memiliki sifat semulajadinya mahu memesongkan manusia de-ngan pelbagai cara. Apatah lagi ia mempunyai kelebihan iaitu mampu menyamar sebagai manusia. Selain itu, syaitan dan jin ini boleh berhubung dengan manusia menerusi dua cara; berupa manusia dan bisikan. Contohnya, ada kanak-kanak yang boleh mengubat orang. Sebenarnya jin yang menyamar menjadi orang baik, kononnya. Ini adalah salah satu cara jin menurunkan ilmu kepada manusia dan ilmu ini kebiasaannya boleh merosakkan atau memudaratkan manusia dalam jangka masa panjang.
Berbalik kepada kisah Nabi Sulaiman tadi, syaitan memberitahu kepada orang ramai bahawa kebolehan Nabi Sulaiman adalah kerana Baginda memiliki ilmu sihir yang tertanam di bawah kerusinya di istana Nabi Sulaiman. Apabila kerusi itu dibongkar, ditemui sebuah buku tetapi buku itu bukanlah daripada Sulaiman. Sebaliknya ia muslihat atau mainan jin. Maka dari situlah, jin berjaya menyebarkan ilmu sihir yang didakwa datangnya daripada Nabi Sulaiman.Ayat seterusnya, Allah jelaskan bahawa Nabi Sulaiman itu tidak kufur tetapi yang kufur ialah syaitan. Ayat ini sekali gus memberitahu kepada kita bahawa sihir itu kufur. Kemudian dijelaskan lagi bahawa Allah menurunkan dua malaikat yang berupa manusia di muka bumi untuk mengajarkan sihir.
Hakikatnya, kedatangan dua malaikat ini sekadar ujian kepada umat manusia tetapi manusia mengambil ilmu tersebut yang boleh menceraikan suami isteri. Jelas di sini sihir berasal daripada syaitan dan dua malaikat tadi iaitu Harut dan Marut. Berbalik kepada pukau tadi, jelas ia satu bentuk jenayah yang tersembunyi.
Di dalam Islam, ahli sihir hukumannya dibunuh. Ia berdasarkan dua pendapat; sama ada dibunuh sebab murtad atau ia memang patut dibunuh.Ini kerana jenayah yang dilakukan oleh ahli sihir sukar dibuktikan di mahkamah. Kalau saling berbunuhan seperti biasa, ia boleh dibuktikan tetapi sekiranya ia melalui sihir atau santau, tidak boleh dibuktikan. Lantaran itu, untuk menyekat jenayah yang semakin berleluasa di kalangan ahli sihir, apabila jelas kekufurannya itu, maka ia selayaknya dibunuh.
Soalan: Bagaimana pula pandangan Ustaz mengenai petua-petua atau usaha-usaha yang kebiasaannya dilakukan oleh masyrakat Melayu bagi menghindarkan atau mematahkan `kuasa' pukau, seperti memelihara ikan puyu, meletakkan penyapu, meletakkan daun mengkuang dan sebagainya?
Jawapan: Itu harus, sungguhpun tidak diiringi oleh kenyataan hadis dan al-Quran tetapi mungkin ia berdasarkan pengalaman. Berinteraksi dengan alam jin banyak bergantung kepada pe-ngalaman. Al-Quran menggariskan kaedah-kaedah umum, begitu juga di dalam hadis.Contohnya pengalaman pengamal-pengamal dalam masyarakat Melayu, orang yang terkena gangguan jin atau sihir, kebiasaannya mereka diberi minum air yang telah dicampurkan dengan limau nipis, ia akan memberikan kesan kepada jin untuk keluar dari tubuh si mangsa.
Selain itu, kalau kita hendak menghalau jin keluar dari rumah, kita menggunakan lada hitam kerana dikatakan jin takutkan lada hitam.Begitu juga dengan daun mengkuang atau benda yang tajam seperti ekor pari. Jin juga makhluk Allah seperti kita cuma ia tidak berjisim seperti manusia.
Sebagai makhluk Allah, ia juga takut kepada bahan-bahan tertentu. Benda ini dipercayai boleh mencederakan jin. Ini semua hanya pengalaman. Tidak salah diamalkan selagi tidak bertentangan dengan syarak dan kita tidak mempercayai sepenuhnya bahawa amalan-amalan tersebutlah yang membantu kita, kerana semua yang berlaku hanya dengan izin Allah. Kita disuruh berikhtiar. Adakah cara lain untuk menghindari pukau? Hanya orang yang berilmu atau mempunyai ilmu agama yang mendalam dapat mematahkan kuasa pukau. Ini kerana kita tahu pukau menggunakan jin, dan jin sangat takut kepada orang yang berilmu. Malah ada disebutkan bahawa syaitan takut kepada seorang alim yang tidur berbanding seorang manusia yang beribadah. Dengan ilmu inilah syaitan tidak boleh menipu umat manusia. Ayat-ayat al-Quran sahaja yang mampu mengalahkan jin.
Amalan yang disebutkan di atas, iaitu membaca ayat Kursi dan Surah an-Nas dan al-Falaq adalah antara amalan-amalan yang mudah diamalkan. Sebenarnya banyak lagi ayat-ayat pendinding diri yang lain tetapi ini yang paling mudah dibaca oleh semua orang.Kemujarabannya bergantung kepada kekuatan seseorang. Ilmu dan amalannya sahaja yang mempercepatkan proses mengeluarkan jin tersebut. Ada kisah yang mengatakan seorang budak yang dirasuk jin, Rasulullah s.a.w. sekadar meletakkan kanak-kanak tersebut di atas dada baginda dan memerintahkan jin itu keluar, maka ia pun keluar.
Begitu juga yang dilakukan oleh Imam Ahmad bin Hanbal, apabila dikhabarkan tentang seorang yang telah dirasuk jin, beliau hanya menyuruh si pemberitahu itu tadi mengambil terompahnya dan ditunjukkan kepada jin, maka jin akan lari dan tidak mengganggu mangsa tersebut.Yang penting dan perlu diingat, kita tidak sepatutnya takut kepada makhluk sebegini kerana ia juga makhluk Allah. Jauhi amalan sihir kerana dalam sebuah hadis Rasulullah mengingatkan supaya kita menjauhi tujuh dosa-dosa besar, dan sihir adalah dosa besar yang terletak pada tangga kedua selepas mensyirikkan Allah.
Dipetik dari Bicara Agama, Utusan Malaysia Rencana oleh Zuarida Mohyin

Wednesday, January 13, 2010

Khadam Ayat??

Istilah ``khadam ayat'' ini boleh dikatakan popular di kalangan mereka yang melibatkan diri dengan rawatan tradisional atau amalan kebatinan Melayu.


Pada hakikatnya istilah khadam ayat ini dirujuk kepada amalan berguru atau menuntut ilmu dengan membaca ayat-ayat tertentu al-Quran yang disertai dengan kaedah-kaedah khusus, di mana akhirnya orang yang berkenaan didatangi oleh makhluk yang dipanggil sebagai ``khadam ayat''.Amalan ini juga ada kalanya boleh dituntut tanpa melibatkan ayat-ayat al-Quran, surah-surah pendek al-Quran seperti Al-Fatihah, al-Mu'awwizat dan sebagainya, tetapi akhirnya amalan kebatinan yang dituntut itu akan berakhir dengan kehadiran makhluk yang dipanggil sebagai ``khadam ayat''.


Mereka yang mempelajari ilmu ini kebanyakannya tidak pasti siapakah yang dinamakan ``khadam ayat'' yang datang tadi, yang akhirnya terlibat dengan pelbagai kegiatan amalan kebatinan, ketika melakukan rawatan, tilikan, untuk mengatasi masalah rumah tangga, cinta dan sebagainya.Menurut seorang responden, khadam ayat bukan terdiri daripada golongan manusia, jin atau malaikat. Ia merupakan ``khadam'' kepada ayat yang dibaca dan diamalkan menurut kaedah-kaedah tertentu yang mesti diikuti menurut apa yang telah diajar oleh guru yang berkenaan.Terdapat keterangan dalam hadis-hadis tentang kelebihan ayat al-Kursi.


Menurut sebuah hadis riwayat daripada Qatadah katanya, Rasulullah bersabda: Barang siapa membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan, nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya.Dalam sebuah hadis lain, baginda bersabda: Barang siapa membaca ayat al-Kursi dan akhir surah al-Baqarah ketika kesusahan nescaya Allah menolongnya.Terdapat banyak hadis menerangkan tentang kelebihan ayat ini dalam tujuan mengelakkan diri, keluarga, rumah tangga, harta benda daripada gangguan iblis dan syaitan juga daripada gangguan manusia, terutamanya pencuri. antara hadis yang menyebutkan hal yang demikian ialah, hadis daripada Abu Hurairah. Sesungguhnya Rasulullah telah bersabda: Dalam surah al-Baqarah ada satu ayat, penghulu ayat-ayat al-Quran, tidak dibaca dalam sebuah rumah yang ada di dalamnya syaitan, kecuali ia keluar darinya iaitu ayat al-Kursi.Atas pemahaman tentang fadilat ayat al-Kursi inilah maka ada golongan tertentu, terdiri daripada mereka yang mengamalkan amalan kebatinan, mengamalkan apa yang difahami sebagai ``khadam ayat Kursi'' dalam amalan kebatinannya.


Setelah membaca ayat al-Kursi dalam kekerapan dan tempoh tertentu dengan syarat-syarat lain, dia akan didatangi oleh makhluk yang dipercayai sebagai ``khadam ayat al-Kursi''. Ia datang dengan jubah hijau, menghulurkan tangan, bertanyakan apa yang dihajati oleh pengamal. Dipesan oleh guru yang mengajari amalan tersebut agar makhluk itu taat menurut perintahnya.


Menurut responden lagi, khadam ayat akan menjaga diri pengamal, keluarga dan harta bendanya, juga boleh digunakan untuk tujuan mengubati penyakit. Ia juga boleh diperintahkan menjaga orang lain.Ketika pengamal tidak ada di rumah, khadam ayat akan menjaga rumah di mana dalam keadaan tertentu ia akan menjelmakan diri menyerupai pengamal ilmu berkenaan, khadam itu dikatakan hanya digunakan untuk menangani sakit yang teruk ataupun masalah-masalah besar.Memperoleh khadam ayat tidak ubah seperti memperoleh pisau yang tajam, yang hanya perlu digunakan untuk memotong benda-benda besar lagi berat, walaupun demikian ia juga boleh digunakan untuk tujuan jahat, kerana khadam ayat begitu taat menurut kata pengamalnya.Kerana itu maka orang yang mengamalkan kaedah ini mesti terdiri daripada mereka yang ikhlas lagi berilmu, ditakuti ilmu yang dimiliki itu disalahgunakan, yang akhirnya akan merosakkan diri sendiri dan orang lain.


Seorang responden lain, yang melibatkan diri dengan rawatan tradisional lebih daripada 25 tahun, menyatakan khadam ayat kadang-kadang datang kepadanya dalam keadaan berkain pelekat dan berbaju selengkapnya. Selain memberitahu perkara-perkara ghaib kepadanya, ia kadang-kadang memberitahu maklumat-maklumat tertentu melalui anaknya, yang berumur 10 tahun, yang ketika itu sedang tidur.Seorang pengamal rawatan tradisional yang tinggal di Perlis menegaskan orang yang menurun diresapi oleh jin-jin, termasuk iblis dan syaitan, tetapi khadam tidak boleh masuk meresap dalam tubuh manusia. Ketika menurun, jin-jin datang bersatu dengan roh yang disedut melalui pernafasan meresap dalam tubuh, menyebabkan seseorang itu tidak sedarkan diri.Apabila angin iblis lebih banyak atau lebih menguasai angin badan dalam tubuh maka ia akan menyebabkan seseorang itu tidak sedarkan diri iaitu menurun. Hal yang sama berlaku ke atas mereka yang terkena rasukan.


Menurut pemahaman Melayu, khadam bererti hamba, ataupun orang suruhan yang sentiasa taat kepada tuannya. Menurut responden yang sama, khadam yang dimaksudkan di sini bukan orang suruhan, seperti yang difahami oleh umum, seumpama hubungan antara seorang tuan dengan orang suruhannya.Khadam adalah makhluk bukan daripada golongan manusia dan bukan daripada golongan jin, sama ada jin kafir ataupun jin Islam. Khadam yang mendampinginya bukan terdiri daripada makhluk halus belaan atau sahabat, kerana ia tidak mempunyai apa-apa perjanjian antara mereka dalam keadaan apa sekalipun sama ada untuk memberi makan pada waktu-waktu tertentu atau sebagainya.


Menurut responden yang sama, khadam yang berdampingan dengannya terdiri daripada makhluk yang diutus oleh Allah yang termasuk dalam golongan makhluk ghaib. Dia adalah hamba Allah yang bertaraf wali-wali, seperti wali sepuluh yang terpilih daripada segala wali, yang dikenali sebagai rijalul ghaib, yang juga dikenali sebagai khadam roh.Khadam bukan jin Islam, terdiri daripada wali Allah. Makhluk yang tidak berdosa yang asalnya adalah manusia yang ghaib begitu sahaja apabila mati dan tidak mempunyai kubur.


Responden mendakwa gurunya dari Kelantan, ghaib setelah dikebumikan. Khadam adalah hak Allah yang tidak boleh dikaji.Dijelaskan juga bahawa makhluk yang dinamakan khadam itu telah wujud sejak zaman Rasulullah, begitu juga lelaki yang tersebut dalam surah al-Kahf, termasuk anjing Qitmir yang termasuk dalam golongan rijalul ghaib.Amalan yang dilakukan olehnya untuk berdampingan dengan khadam ialah dengan mengadakan kenduri terlebih dahulu sebelum mengamalkan ayat-ayat tertentu, yang dibaca selepas setiap kali sembahyang fardu selama 40 hari. Doa-doa tersebut dikenali sebagai kepala doa akasyah, doa akasyah, pelapik doa akasyah dan doa rijalul ghaib.Tidak lama setelah mengamalkan ayat-ayat di atas, dia bermimpi melihat bulan pada malam berikutnya, dia bermimpi didatangi oleh seorang lelaki berjubah. Mimpi ini diikuti oleh mimpi-mimpi lain yang tidak pernah dialami sebelumnya. Bermula dari hari itu dia sering didampingi oleh khadam yang boleh dipanggil untuk tujuan rawatan dan lain-lainnya.Ketika melakukan rawatan, ataupun ketika berhadapan dengan seseorang yang datang memerlukan pertolongannya, responden berkenaan akan memanggil khadam yang mendampinginya tadi.


Perkataan tok syeikh digunakan untuk merujuk kepadanya.Untuk tujuan rawatan, mula-mula responden akan bertanyakan nama pesakit ataupun orang yang memerlukan pertolongan. Kemudian dia memanggil tok syeikh untuk meminta pertolongan.Khadam berkenaan dikatakan dapat mengetahui sama ada sakit yang dialami oleh seseorang itu akibat saka, santau, gangguan makhluk halus tidak bertuan ataupun sakit kecacatan fizikal yang berpunca daripada kemalangan, keracunan makanan dan sebagainya.Demikianlah beberapa keterangan mengenai khadam ayat seperti yang saudara tanyakan.


Sebenarnya banyak lagi keterangan yang berlainan berkaitan dengan apa yang difahami sebagai khadam ayat dalam kehidupan orang Melayu.Allah menjadikan tiga jenis makhluk utama, iaitu malaikat, jin dan manusia. Tidak tersebut daripada mana-mana sumber tentang adanya makhluk selain daripada tiga jenis makhluk ini. Ketika ditanya tentang makhluk berjubah hijau yang datang menghulurkan tangan, responden memberitahu bahawa hal tersebut berlaku ketika dalam keadaan sedar, bukan ketika dia nyenyak tidur atau dalam keadaan separuh sedar.Responden yang sama menyatakan bahawa khadam ayat boleh disuruh menjaga diri, keluarga, harta benda dan lain-lain tujuan.


Apa yang kurang digemari oleh responden, pada mulanya ialah makhluk ini terlalu kerap menjelmakan diri menyerupai dirinya menyebabkan isterinya takut. Hal demikian sama berlaku seperti yang diakui oleh responden yang membela jin, yang dinamakan sebagai hantu raya.Tidak adanya perjanjian antara orang yang mempunyai khadam ayat dengan makhluk yang menjelma itu bukan merupakan hujah kuat membuktikan makhluk ini sebenarnya khadam ayat, bukan jin.Responden kedua yang bersahabat dengan rijalul ghaib mendakwa bahawa dia juga tidak ada membuat perjanjian. Apa yang dilakukan ialah membaca Al-Fatihah sebanyak tiga kali yang disedekahkan kepada rijalul ghaib sebelum dia memanggilnya datang.


Makhluk ini amat suka disedekahkan dengan Al-Fatihah.Tidak kira apa alasan yang diberi sama ada kerana makhluk itu memang taat, seperti yang diminta oleh orang yang terlibat pada mula ia menjelmakan diri atau lain-lain alasan, sifat taat untuk melakukan kejahatan tetap tidak boleh dijadikan hujah membuktikan bahawa makhluk tersebut adalah khadam ayat, bukan jin yang terdiri daripada iblis atau syaitan.Umar Sulaiman (1985:59-60) menyatakan bahawa syaitan tidak semestinya datang menipu manusia menyuruh manusia meninggalkan perkara-perkara yang baik dan menyuruh melakukan perbuatan jahat.


Sekiranya ia berbuat demikian manusia akan menyedari bahawa perbuatan tersebut adalah daripada syaitan.Sebaliknya, makhluk itu akan melakukan pelbagai helah untuk mengelirukan, mengelakkan dirinya daripada diketahui siapakah dirinya yang sebenar menyebabkan manusia beranggapan bahawa syaitan itu adalah wali Allah lalu menganggap perbuatan yang salah itu baik.Menurut Umar Sulaiman (1985:87) lagi, pengulas at-Tahawiyah menyebutkan tentang adanya golongan syaitan yang dipanggil oleh manusia sebagai rijalul ghaib. Ada orang yang pernah bercakap dengannya dan menghasilkan sesuatu yang luar biasa, sehingga mereka menyangka bahawa makhluk tersebut adalah wali-wali Allah.Mereka pada hakikatnya adalah teman-teman kaum musyrikin daripada golongan jin. Mereka dinamakan ``rijal'' seperti yang tersebut dalam firman Allah (al-Jinn: 6): Dan bahawasanya ada beberapa orang lelaki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa orang lelaki (rijal) di antara jin, maka jin-jin itu menambah lagi mereka dosa dan kesalahan.
Petikan Dari:Dr. Amran KasiminUtusan Malaysia

Mengikuti Kursus Intensif Rawatan Islam


Alhamdulillah dengan izinNya dapatlah dengan pertama kalinya dalam hidup saya menghadiri Kursus Intensif Rawatan Islam pada 31/10/2009 - 1/11/2009. Kursus tersebut yang dikendalikan oleh Ustaz Abd. Majid Hassan bertempat di Akrine Kuang, Selangor sedikit sebanyak memberikan kesedaran dan pengetahuan mengenai teknik rawatan Islam yang sebenar. InsyaAllah dengan ilmu tersebut, saya akan gunakannya ke jalan Allah.

Selawat Tafrijiyyah


Terjemahan Selawat Tafrijiyyah:
"Ya Allah, anugerahkan rahmat dan kesejahteraan yang sempurna ke atas penghulu kami Nabi Muhammad, yang dengan berselawat ke atasnya terhurai apa yang tersimpul, terlepas daripada segala kesusahan, juga ditunaikan segala hajat, dan tercapai segala keinginan, dan hayat yang baik, dan dicurahkan rahmat, hasil keberkatan wajahnya, yang mulia, kerahmatan dan kesejahteraan yang sempurna Engkau anugerahkan ya Allah, ke atas keluarga dan sahabatnya dengan kiraan setiap kerdipan mata, juga hembusan nafas dan setiap bilangan ilmu yang ada bagi Mu".


Kaifiat mengamalkan Selawat Tafrijiyyah:
Seperti yang diterangkan dalam buku Risalah Doa oleh H. Djafar Sabran, selawat ini dipanggil Selawat Tafrijiyyah tetapi Ulama di Maghribi memanggil selawat ini sebagai Selawat Nariah. Syeikh Muhammad At-Tunisi menerangkan khasiat-khasiat selawat Tafrijiyyah ini antaranya:
1). Dibaca 11 kali setiap hari untuk memohon daripada Allah supaya dimurahkan rezekidan mendapat nama yang baik dalam pergaulan sesama manusia.
2). Dibaca 41 kali setipa hari selepas solat subuh mohon dimudahkan untuk mencapai hasil yang baik dalam setiap usaha.
Imam Qorthobi juga menerangkan bahawa:
1). Dibaca 100 kali setiap hari bagi memohon dilepaskan dari kedukaan, diluaskan rezeki, dibukakan pintu kebajikan, dihindarkan dari bahaya kelaparan dan kemiskinan, ditimbulkan rasa kasih sayang pada hati setiap insan.
2). Dibaca sebanyak 4444 kali dalam satu majlis bagi memohon ditunaikan hajat besar dan dilepaskan dari bala bencana yang sangat merbahaya.

Bagi para perawat Islam pula Selawat Tafrijiyyah sangat berkesan digunakan ketika merawat terutamanya ketika hendak memohon sesuatu daripada Allah seperti memohon senjata secara batin, memohon perlindungan dan lain-lain.