Tuesday, January 25, 2011

Wahai para perindu Allah

Wahai para perindu Allah,

Jangan beribadah mencari dzauk, kasyaf, karamah dan lainnya, ia akan menjadi hijab dan tertipu dengan syaitan. Beribadahlah mencari hakikat tauhid, carilah wajah Tuhanmu melalui renungan pada diri. Sesungguhnya pada dirimu sudah nyata akan diriNya.

Beribadahlah dengan muraqabah yakni mengintai wajahNya sehingga kamu temuinya. Tanpa kamu menemui wajahNya, kamu tetap hamba yang lalai, ibadahmu hanya pada rupa zahir tetapi tiada rupa batin. Engkau hanya akan menemui wajahNya dengan jalan tafakur sehingga fana dirimu. Apabila fana dirimu, maka nyatalah Tuhanmu. Engkau tiada dapat menyaksikan ZatNya tetapi dapat menyaksikan Af'alNya, Asma' dan SifatNya nyata pada dirimu dan alam.

Sesungguhnya tiada sifat pada diri kita. Sesiapa yang merasai memiliki sifat, maka mereka syirik khafi dan terjatuh dalam Qadariah. Apa yang ada pada kita hanya "DIPER......." sahaja iaitu diperlihatkan, dipersuarakan, diperilmukan, diperqudratkan, diiperiradahkan dan diperhidupkan sekadar mana had dan masa yang dikehendaki sifat Ar-RahmanNya..

[Dipetik dari buku Syariat & Hakikat karangan Ibrahim Mohamad Al-Syathari]

Wednesday, January 19, 2011

Khurafat - Amalan Rosakkan Masyarakat Islam

SIFAT iri hati, hasad dengki, cemburu dan khianat adalah beberapa contoh yang menunjukkan jahatnya hati budi si pelakunya kepada orang yang dimusuhi. Apabila wujudnya sifat sedemikian, kawan bukan lagi dianggap kawan, malah keluarga sendiri pun bertukar menjadi musuh. Apa yang timbul di dalam perasaan si pelakunya ialah untuk memusnahkan musuhnya itu yang dianggap sebagai batu penghalangnya.
Apabila dikatakan `musuh', setiap musuh perlu dimusnahkan dan dihancurkan untuk menunjukkan perasaan dendamnya yang tidak berkesudahan. Jika dilihat kepada hal tersebut, perkembangan Islam di kalangan orang-orang Islam dewasa ini terutamanya di negara ini amat membimbangkan.
Jika ditinjau, rata-ratanya didapati budaya khurafat dan tahyul masih lagi menebal di jiwa segelintir umat Islam, walaupun dalam masa yang sama mereka turut melakukan ibadat serta menyempurnakan tuntutan fardu ain dan fardu kifayah.

 
Perbuatan ini sering digunakan oleh masyarakat zaman lampau kerana menganggap makhluk ghaib seperti jin dan syaitan dapat menolong mereka dalam pelbagai urusan untuk sesuatu tujuan tertentu. Mereka menggunakan khidmat jin untuk menjadi seorang yang berilmu kebal, digeruni pihak lawan, mendapat kekayaan dan kesenangan dengan cara mudah, menjadi bertambah cantik serta untuk menjadikan orang yang paling dicintai menurut kata-kata dan kehendaknya akibat cinta yang disemai tidak berbalas.
Namun, apakah bezanya antara perbuatan khurafat pada zaman lampau dengan khurafat pada zaman teknologi maklumat hari ini?

 
Jawapannya ialah tidak ada bezanya antara kedua-duanya. Namun sesuatu yang menyedihkan ialah, umat Islam yang hidup pada zaman teknologi maya kini sepatutnya sudah matang berfikir dan bertindak berikutan berlakunya perubahan zaman. Sebaliknya mereka seolah-olah kembali kepada zaman `primitif' iaitu orang makan orang.

Iri hati
Hari ini, perbuatan menyihir atau `santau' terhadap orang lain masih lagi wujud di kalangan umat Islam, umpamanya berebut tanah pusaka, melihat perniagaan pesaingnya yang sentiasa laris berbanding dengan perniagaannya serta iri hati terhadap kesenangan jiran tetangganya.
Mereka sanggup menghabiskan wang ringgit untuk mendapatkan bomoh sihir dan santau supaya orang yang dimusuhi itu berlutut kepadanya, ditimpa musibah dan menemui ajalnya. Walaupun ada di antaranya yang berpendidikan agama dan sememang mengetahui bahawa sihir adalah termasuk dalam golongan dosa-dosa besar, tetapi tidak diperdulikan. Mereka menganggap bahawa masalah musuh adalah persoalan utama dan permasalahan dosa diketepikan sementara, asalkan musuh menerima akibatnya.

 
Jika wujud sikap sedemikian, bagaimanakah umat Islam yang terdiri daripada orang-orang Melayu di negara kita ini akan maju dan dapat bersaing dengan bangsa-bangsa lain? Mereka terus maju dan bertapak kukuh dalam pelbagai bidang ilmu pengetahuan dan maklumat kerana mereka tidak sayangkan wang ringgit untuk terus menimba ilmu yang paling berguna untuk diri sendiri, keluarga, bangsa, agama dan negara. Bahkan mereka juga tidak cuba mengambil kesempatan untuk menindas orang lain dengan cara yang terkutuk seperti perbuatan santau berkenaan.

 
Sebaliknya, umat Islam menggunakan wang ringgit bahkan turut melaburkan wang yang banyak di tempat-tempat yang membazir dan tidak memberikan sebarang faedah kepada sesiapapun. Akhirnya mereka sendiri yang rugi. Dalam masa yang sama Islam turut ditekan dan ditindas kerana kejahilan, kecuaian dan tamak haloba di kalangan segelintir umat Islam sendiri.


Khidmat jin
Umat Islam perlu memahami bahawa amalan-amalan demikian terutamanya yang menggunakan khidmat jin dan syaitan adalah dilarang di dalam Islam. Apatah lagi Islam juga melarang umatnya menyakiti dan menyusahkan orang lain, sama ada akibat perbuatan hasad dengki, iri hati dan khianat sesama sendiri yang merupakan budaya songsang, sesat dan menyesatkan.

 
Perbuatan berkenaan tidak wajar dijadikan amalan kerana orang-orang Islam sepatutnya bersyukur dengan kelebihan yang dimiliki oleh orang lain kerana dalam masa yang sama kita boleh belajar sesuatu yang berguna daripada mereka. Tindakan membalas dendam dengan pelbagai cara, lebih-lebih lagi dengan menggunakan khidmat jin menunjukkan diri si pelakunya adalah hamba kepada jin. Sedangkan manusia dan jin mempunyai kedudukan sama iaitu hamba kepada Allah s.w.t.

 
Kalau kita melihat dalam konteks ilmu, jin dan syaitan itu adalah makhluk yang penakut dan pengecut. Tetapi sebaliknya jin dan syaitan menjadi lebih berani dan berkuasa berpunca daripada kejahilan manusia sendiri yang sanggup menuruti kehendak mahkluk-makhluk tersebut. Malahan jika kita melihat dalam persepsi penciptaan manusia oleh Allah s.w.t, manusia adalah sebaik-baik ciptaan kerana manusia diberikan banyak keistimewaan berbanding makhluk-makhluk lain seperti malaikat, jin, tumbuh-tumbuhan dan haiwan.

 
Seandainya manusia bijak menggunakan nikmat dan kelebihan yang Allah anugerahkan itu, jadilah manusia itu sebaik-baik kejadian. Tetapi jika kita mengabaikannya dan menyalahgunakan segala nikmat itu, maka taraf manusia adalah sama dengan haiwan, malah lebih rendah daripada haiwan-haiwan tersebut.
Sekiranya khurafat dibiarkan berakar umbi dalam masyarakat tanpa sebarang usaha untuk merawatnya, dibimbangi Islam semakin tidak diperdulikan dan masyarakat akan menganggap tindakan songsang yang menyalahi agama bukan menjadi suatu kesalahan lagi dan mereka boleh melakukannya sesuka hati.
Justeru itu, adalah menjadi tanggungjawab seluruh umat Islam khususnya orang-orang Melayu supaya berfikir banyak sebelum bertindak.

 
[Rencana dari Bicara Agama, Utusan Malaysia]

Tuesday, January 18, 2011

Umpama mimpi dalam mimpi

Ni kisah mimpi merawat saya. tapi bukan meraga sukma ye. just mimpi biasa je.

Lebih kurang sebulan yang lalu saya bermimpi melakukan rawatan ke atas seorang sahabat saya En. F yang sebelum ini pernah meminta saya memagarkan rumah tunangnya di Teluk Intan, Perak. Dalam mimpi tu saya ingat dengan jelas saya menjampi En.F dengan Surah Al-Baqarah, Ayatul Kursi dan Afahasibtum.

Ketika saya sedang membacakan Afahasibtum, tiba-tiba pesakit kerasukan dan lari lintang pukang. Apalagi kelam kabut saya mengejarnya. Semasa mengejar En.F yang sedang kerasukan tu, saya terfikir untuk melakukan pasung supaya dia tak dapat lari. Maka sambil berlari saya melakukan pasung Alif Lam Mim sambil mengisyaratkan menulis ayat tersebut pada En.F. 

Selepas memasung, En.F terus berhenti dan jatuh terlentang. Entah macam mana masa tu boleh berada kat hadapan sebuah masjid yang jemaahnya baru saja selesai solat. Saya yang baru tiba ke tempat En.F terbaring, terus mengambil sebatang kayu lalu saya letakkan di leher En.F untuk menyembelih jin yang terpasung tadi. Ketika itu juga terlintas dihati saya bahawa Nabi menyuruh kita mengarahkan jin keluar sebanyak 3 kali, jika jin masih berdegil maka barulah dibunuh. Jadi lepas teringat tentang tu, saya tak jadi sembelih. Dah. Setakat itu je mimpinya. Ada tafsiran apa-apa ke??hehe..

Saturday, January 15, 2011

Wujud Makhluk Dalam Qabdah (genggaman) Ar-Rahman

[Dari blog Kuliah Ad-Din]

“Barangsiapa yang melihat diri tanpa melihat Allah di sebaliknya, maka ia adalah terhijab, malah dibimbangi jatuh ke lembah syirik apabila merasai atau melihat sifatnya berdiri dengan sendirinya tanpa Allah.”
Hakikat sebenar wujud tanpa berhajat kepada wujud yang lain hanyalah Allah. Wujud makhluk dan alam adalah berhajat pada wujud Allah, ia adalah wujud mumkinat, antara harus ada dan tiada. Menafikan ada wujud diri adalah salah, mengaku ada wujud diri sepenuhnya pun salah.
Diri kita wujud tetapi bukan wujud milik sepenuhnya. Wujud kita diwujudkan, bukannya wujud yang boleh berdiri dengan sendiri. Setiap saat kita diwujudkan dan setiap saat kita boleh dihilangkan wujudnya. Wujud dan segala sifat kita sentiasa diperbaharui setiap detik. Begitulah lemah, faqir dan dhaifnya segala makhlukNya dalam segala hal.
Wujud makhluk bagaikan bayang-bayang, ia tiada wujud dengan dirinya sendiri. Apabila tiada tuan empunya bayang, maka bayang tiada wujud. Sedangkan empunya bayang tetap wujud walaupun tiada bayang.
Sekelian ciptaanNya adalah bayang atau bekas bagi menunjukkan KewujudanNya, SifatNya, Asma’Nya dan Af’alNya. Maka tiada berpisah semua ciptaanNya dengan DiriNya.
Jika Allah tiada Sifat, maka ‘kita’ tiada... tiada melihat, mendengar, berkata-kata, berfikir, hidup dan berkehendak. Begitu juga tanpa wujudnya Af’al Allah, maka tiada akan wujud pergerakan alam, tiada berlakunya kestabilan alam, tiada berlakunya hukum sistem yang teratur (asbab dan musabab), tiada berlakunya takdir baik dan buruk, tidak ada gerak dan diam dan sebagainya.
Bagaikan api dengan asap. Asap datang dari api, ia tiada berpisah. Tapi api bukannya asap, asap bukannya api. Kewujudan asap menunjukkan kewujudan api, namun api tetap wujud walau tiada kelihatan asap sekalipun. Tiada berpisah dan tiada bersatu, hamba tiada berpisah dengan Allah tetapi tiada bersatu dengan Allah.[1]
Asap menyampaikan kita pada api walaupun kita tiada melihat api. Sekelian kewujdan makhluk menyampaikan kita pada Allah walaupun kita tiada melihatNya. Wujud kita dan alam adalah bekas kepada Sifat dan Af’alNya.
Maka segala pergerakan yang ada pada alam bumi atau langit, zahir atau ghaib, berada dalam Qabdah yakni “Genggaman Ar-Rahman”. Justeru itu makhluk diharamkan takbur (ananiah) dengan segala apa yang dimiliki kerana apa yang dimilikinya adalah berada antara harus ada dan tiada, segala-galanya mumkinat dalam Genggaman Ar-Rahman, pada setiap saat sama ada untuk mengadakan atau meniadakan.
--------------------------------------------------------------------------------

[1] Maha Suci Allah daripada segala misal.

Dicatat oleh 'Ibadur Rahman di 14:15
[ Petikan kitab "Allah : Syariat & Hakikat - Satu Penghuraian" ]

Tuesday, January 11, 2011

Merawat Kes Saka Keturunan

Pada hujung tahun lalu, saya mendapat panggilan dari seorang sahabat yang menyatakan dia tidak tahan lagi kerana sering diganggu oleh jin saka keturunannya. Menurutnya jin tersebut seringkali muncul dalam mimpi dah juga beberapa kali memperlihatkan kelibatnya ketika jaga. Oleh kerana sahabat saya tersebut baru menjalani pembedahan kaki, maka saya pergi ke rumahnya untuk merawat.

Pada kali ini saya tidak memulakan rawatan dengan meruqyah pesakit terlebih dahulu tetapi saya terus menyatakan hasrat saya untuk melakukan teknik travel. Setelah mata diikat dengan kain, saya membacakan Surah Al-Fatihah, Surah Al-An'am ayat 103 dan Selawat Al-Fatih lalu meniupkan ke mata sahabat tersebut sambil di dalam hati memohon Allah membukakan penglihatan batin kepada sahabat tersebut.
Berikut adalah lebih kurang dialog antara saya dan sahabat:

saya: ada nampak apa-apa tak?
sahabat: ada nampak banyak mata
saya: nampak kat bahagian mana?
sahabat: kat bahagian kepala
saya: ok kau tengok apa jadi kat mana-mata tu

(saya kemudian melakukan kaedah baling jin ke arah bahagian kepala sahabat tersebut)

saya: apa jadi kat mata-mata tu?
sahabat: ada lagi
saya: cuba kau baca ayat kursi sambil mohon nak hapuskan jin-jin tu. kemudian hembus ke arah jin-jin tu.
sahabat: tinggal satu je lagi. eh..jin ni bersayap
saya: ok kau tengok ni apa jadi pada jin tu.
(saya kemudian melakukan lagi kaedah baling jin)


saya: apa jadi?
sahabat: dia mengelak. tak kena
(dengan izin Allah ketika ini terlintas di hati saya untuk melakukan vakum masuk dalam botol)

saya: OK kau cuba tengok kali ni apa jadi dengan jin tu.
(saya membacakan Surah An-Naml ayat 30-31 untuk melakukan kaedah tarik sambil memohon kepada Allah untuk menarik jin tersebut ke dalam botol)
sahabat: eh jin tu dah hilang la
saya: cuba tengok lagi sekali ada lagi tak
sahabat: betul takde
saya: cuba tengok dalam botol ni ada tak?
sahabat: ye ada nampak kelibat dalam botol

saya kemudian menutup kembali penglihatan dengan memohon kepada Allah sambil membacakan Surah Yasin ayat 9 lalu meniupkan ke mata sahabat. Ikatan pada mata dibuka.

Alhamdulillah dengan izin Allah jua rawatan keatas sahabat saya tersebut berjalan lancar. Jin tersebut saya telah hantar ke tempatnya yang sesuai dengan izin Allah.

Berhati-hatilah dalam Berkata-kata

(dari blog Kuliah Ad-Din)

Berhati-hatilah kamu dalam mengatakan sesuatu tentang agama Allah SWT, jangan kamu cepat menghukum dengan sesuatu yang kamu jahil tentangnya kerana ianya telah diperingatkan oleh Rasulullah sallaLlahu 'alaihi wassalam kepada Abu Dzar r.a. Nabi sallaLlahu 'alaihi wassalam bersabda: "Hai Abu Zar, jika engkau ditanya sesuatu yang tidak engkau ketahui, jawablah saya tidak mengetahui supaya selamat dari tanggungjawabnya, dan jangan memberi fatwa terhadap apa yang engkau tidak ketahui, supaya selamat dari siksa Allah swt pada hari kiamat."
Tanda orang alim yang warak dan merendah diri bukan terletak pada serban atau pada pakaiannya, tetapi kewarakan orang alim adalah berdasarkan sikap berhati-hati dalam fatwanya. Mereka lebih suka menyatakan "waLlahu 'alam" dalam hal yang mereka kesamaran. Ulama-ulama di zaman para sahabat sentiasa tolak-menolak di antara satu sama lain apabila datangnya orang bertanya meminta fatwa. Ini kerana mereka bimbang takut-takut tersalah dalam memberikan fatwa mereka. Bagi mereka, setiap kali orang meminta fatwa, ia bagaikan sebuah gunung yang dihempaskan ke atas kepada mereka.
Seorang yang mempunyai ilmu yang banyak tetapi tidak memiliki sifat warak, adalah melambangkan keegoan dan sifat takabur. Iblis tersesat dan dimurkai Tuhan disebabkan kesombongannya, walaupun ilmu dan amalnya banyak. Janganlah kamu wahai saudaraku berlagak alim kerana berkata Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali rahimahuLlah: "Kerosakan agama akan berlaku apabila orang-orang jahil berlagak alim."
Dan dikatakan lagi di akhir zaman begitu ramai orang ahli pidato, tetapi sikit ahli ilmu. Kita wajib bersifat warak dalam masalah ilmu agama kerana sejauh manakah kita mampu menguasai bahasa Arab dan segala syarat-syarat yang dikehendaki dalam mengeluarkan hujah. Begitu juga berapa ribu hadithkah yang kita ingat sama ada dari hadith Imam Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmizi dan sebagainya? Berapa dalamkah kita mengaji usul fiqh dalam perbahasan kaedah ulama-ulama dalam mengeluarkan hukum?
Begitulah juga, kita perlu memahami bahawa setiap amalan yang tiada kita jumpa dalam Al-Quran perlu dirujuk kepada hadith dan dalam setiap matan hadith pula berapa banyak ulama berbeza pendapat. Bukan mereka menolak kebenaran hadith tetapi mereka berbeza pendapat dalam masalah mentakwilkannya. Ada yang mentakwil secara zahir hadith, ada yang secara batin hadith dan pelbagai lagi kerana ketinggian ilmu Islam yang begitu luas. Apabila sesuatu amalan itu tiada kita temui dalam hadis, rujuklah ulama yang soleh, apakah pendapat mereka. Jika pendapat ulama itu tidak ijma' dan ada ulama Islam lain menentangnya dan tidak bersetuju dengan pendapatnya, maka ia adalah khilafiah. Jika perkara itu khilafiah, kita perlu berlapang dada. Yakni kita boleh menerima dan mengamalkannya atau meninggalkannya dengan tidak mencerca pendapat yang lain.
Islam telah menyatakan satu kaedah bahawa tiada bidaah atau kemungkaran dalam perkara khilafiah. Tetapi, umat Islam hari ini berpecah-belah kerana bergaduh dalam masalah perbezaan pendapat, sehingga dalam masalah fekah berlaku tuduh menuduh antara satu sama lain dan begitu juga dengan hal-hal yang lain. Sedangkan, ia tidak terkeluar daripada pegangan Ahli Sunnah wal Jamaah yang bersandarkan kepada Al-Quran, As-Sunnah, Ijma' dan Qias.
WaLlahu 'alam.